Gilla oss!

NYTT!

150315:

Nu börjar vi också att publicera på Amazon!

150212:

Genom ett nytt samarbete har vi nu utökat antalet återförsäljare rejält och dessutom fått en ny kanal in på biblioteken. Förhoppningsvis kommer detta att boosta försäljningen för alla våra författare!

Jennies boklista är först ut att recensera våra böcker och noveller. Läs mer här!

Tävlingar!

Skall vi ha många av! men spara inte dina manus för det. Skicka in dem och bli utgiven!

Kolla under rubriken Tävlingar!

Facebook

Nu fnns webshopen också på Facebook!

Glöm inte att gilla Facebooksidan!

Ylwa Karlssons boksida

Välkommen till min sida!

Min senaste bok!Min senaste bok!”Skriv en författarpresentation.”
Den här lilla meningen får kallsvetten att bryta fram på min panna och svetten att bilda stora ringar i mina armhålor. För denna uppgift är ur vissa aspekter helt omöjlig. Vad vill läsaren veta om mig? Hur gammal jag är? Längd? Vikt? Hobbies? Utbildning? Familjeliv? Favoritförfattare? (47 år, 175,5 cm, vet inte, bakning, alldeles för mycket, utdöende, många men Dorothy Parkers texter är speciella.)
Och den är även väldigt pretentiös. Har jag ens rätt att kalla mig för författare? Jag har ju inte ens ansökt om medlemskap hos Författarförbundet. Det är lättare om man är romanförfattare: två böcker och man kan ansöka om medlemskap(med det inte sagt att du blir automatiskt godkänd tydligen). Men jag har bara fått noveller utgivna hittills. Jag väntar med eventuell ansökan tills jag har fått ut några novellsamlingar alternativt romaner, i alla fall är det så jag tänker för stunden.
En annan sak är alla dessa CV och meritförteckningar som jag har tvingats skriva genom åren. De ska vara torra, sakliga och helst inte så fantasifulla(även om det påstås att de ska vara personligt skrivna). Meritförteckning ska bifogas eller ingå. Beror lite på vilket upplägg som efterfrågas. De är en speciell genre av skrivande som borde analyseras och skrivas avhandlingar om. Om någon gav ut världshistoriens värsta CV:n så skulle jag nog kunna uppnå någon topplacering! Det är en form av skrivande som inte passar mig riktigt.
Sedan är det också så att en del författares egenskrivna presentationer är små litterära mästerverk, med driv i storyn, vackra formuleringar och ett och annat vänligt skämt i texten. Det ger mig presentationsångest redan innan jag har fått upp dokumentet på dataskärmen! Hur väl står sig min presentation i jämförelse med deras? Mindervärdeskomplexet knackar mig med ett hånleende på axeln.

Och så har jag för min del misslyckats med varenda författarpresentation som jag hittills har skrivit.
Låter det överdrivet? Tillåt mig framlägga bevisen!

Min första, som var med i antologin Vildsint Gryning (Hoi förlag, 2013) löd till exempel så här i inledningen:

Ylwa Karlsson: Född och uppvuxen som Ylwa Karlsson (lär nog dö som det också).”
Om någon undrar så, ja, jag är singel. Dagen när jag skrev det där så verkar jag ha haft någon form av försenad 40-årskris. Det var inte många tecken som vi var tilldelade var och en och jag schabblar bort min chans.

Jag inbillade mig att jag hade lärt mig något av det hela, men så här löd början av en intervju som Jenny Jacobsson gjorde med mig inför releasen av Över en fika (Ariton förlag, 2014):

”Hej Ylwa!

Berätta lite om dig själv. Vem är du?

En svår fråga att svara på. Beror på hur ärlig jag får vara. För om jag ska vara riktigt ärlig så blir det ungefär så här :
Kvinna 40 +, singel. Jag har aldrig haft ett fast arbete i hela mitt liv utan gått mellan utbildningar på olika nivåer, säsongsjobb, timanställningar och arbetsmarknadsåtgärder av olika slag. Till sist brakade jag ihop fullständigt. Jag har nu inte haft någon inkomst på tre år. Överlever tack vare min mammas bistånd. Samhället har jag förlorat förtroendet för. Men jag har slutat upp att be om ursäkt nu. Jag tror det finns många i liknande situationer. Det är lättare att hamna utanför än vad många tror.”

Man kunde tro att jag skulle ha lärt mig något på drygt ett och ett halvt år, men icke … Som tur var blev presentationen inne i boken bättre:

”Ylwa är född och uppvuxen i Linköping, men har även bott i Örebro, Stockholm och Visby. Hon har hunnit studera många ämnen vid olika skolor och universitet.
Arbetslivserfarenheten har varit minst lika brokig och hon har provat på diverse jobb såsom fritidsledare, biblioteksassistent, spöke i Spökhuset på Gröna Lund, letat kulturlämningar i skogen, jobbat med telefonkommunikation och mycket annat. Utbildad folkhögskolelärare (men har aldrig jobbat som det).
År 2012 blev hon medlem på skrivarsajten Kapitel 1 och efter det har hon fått flera noveller publicerade i antologier och på nätet. ”
Förutom den där parentesen alltså. Den är inte snygg, men det såg jag inte förrän det redan fanns tryckt på papper.

Men visst ger de författarpresentationerna intrycket av en kvinna som är mycket bitter över hur livet blev? Stämmer den bilden med verkligheten kanske någon undrar? Tja, jag skulle nog vilja påstå att kvinnan bakom dessa bedrövliga författarpresentationer har en hel del självdistans och humor! Något jag hoppas att läsaren kommer att ge mig chansen att få visa!

Jag testar att skriva noveller inom de flesta genrer och har ingen speciell favorit, även om kanske satir och erotik är två av de roligaste! Skräck är en genre jag kan få till ibland, särskilt om jag får blanda i lite svart humor i novellen. Men jag har även skrivit några mer socialrealistiska noveller. Så det går aldrig riktigt att förutspå vad som jag kommer att skriva på för berättelse härnäst.

Puh, det var ju inte så svårt att skriva en författarpresentation trots allt! I alla fall om man lägger till en liten nypa humor.

Mer om mig hittar du här: http://ylwakarlsson.wordpress.com

Berätta för dina vänner om min boksida!